100 lat Naszej Księgarni: ich domena to książki dla dzieci

100 lat Naszej Księgarni: poznajcie wydawcę Pucia i Mikołajka

Nasza Księgarnia to polskie wydawnictwo, które w 2021 roku obchodzi swoją 100. rocznicę założenia. Na początku działalności Nasza Księgarnia wydawała tytuły, których najbardziej brakowało – podręczniki, pomoce naukowe itp. Z czasem przekształciła się w wydawnictwo książek głównie dla dzieci i młodzieży. Jednymi z pierwszych publikacji wydawnictwa, które ukazały się już w latach 30. XX wieku były „Puc, Bursztyn i goście” Jana Grabowskiego i „Plastusiowy pamiętnik” Marii Kownackiej.

Nie wyobrażam sobie pracy gdzie indziej. Praca w wydawnictwie dziecięcym to niesamowita przygoda, frajda, ale też misja, bo tutaj czujemy (…), że robimy coś dobrego. Książki, które wydajemy (…), są pierwszymi książkami, z którymi spotykają się dzieci i tak naprawdę (…) przekazujemy fajne wartości, fajne wzorce dzieciom, pomagamy w ich wychowywaniu, więc to jest coś niesamowitego.

W momencie, kiedy weszła nauka zdalna (…), kiedy dzieci muszą już siedzieć przed komputerem, smartfonem czy tabletem, to rodzice tym bardziej chcieli po godzinach odciągnąć dzieci od tej rozrywki elektronicznej. (…) to książka była najlepszą alternatywą.

Jan Ławicki, Nasza Księgarnia

Misja wydawnictwa Nasza Księgarnia

Bardzo ważnym elementem działalności wydawnictwa są targi książki. Niestety, przez pandemię targi nie odbywają się lub są organizowane o wiele rzadziej. Przy okazji spotkań na żywo zdarzały się sytuacje, kiedy czytelnicy pochodzili do stoisk i oglądali leżące książki, wspominając, że w latach 40. czy 50. na ich półkach znajdowały się dokładnie te wydania.

To jest trochę działalność misyjna. Powiem szczerze, że raczej w wydawnictwach nie pracują ludzie przypadkowi. Dla nas jest to pasją – opowiada o swojej pracy Jan Ławicki.

Z okazji 100. urodzin wydawnictwa we wrześniu 2021 r. poznamy szczegóły planowanej przez Naszą Księgarnię zbiórki charytatywnej. Dla wydawnictwa jest to okazja, aby podzielić się „szczęściem i pozytywnymi wibracjami”.

Legendarne tytuły i nowoczesna komunikacja

Nasza Księgarnia wydała wiele znanych tytułów książek, takich jak m.in.: „Dzieci z Bullerbyn”, „Ania z Zielonego Wzgórza” oraz serie „Kubuś Puchatek”, „Mikołajek”, „Pucio”, „Brzechwa dzieciom”, „Pippi Pończoszanka” czy „Poczytaj mi mamo”.

Branża wydawnicza również odczuła skutki pandemii. Brak targów książki i zamknięte księgarnie nie pozwalały na nawiązywanie kontaktu z czytelnikami w ten sam sposób, jak wcześniej. W tej sytuacji pomaga internet. Nasza Księgarnia rozwija swoją działalność w sieci i tam komunikuje się ze swoją grupą docelową. Wydawnictwo korzysta z domen i hostingu od home.pl.

Targi książki były świetnym miejscem, żeby trafić do czytelników zainteresowanych książkami (…), Ci czytelnicy przychodzili, oglądali nowości, mogli porozmawiać z pracownikami wydawnictwa i podejmowali decyzje. Teraz od prawie 1,5 roku tego nie ma, więc tym bardziej trzeba było wszystko przenieść do internetu.

Jan Ławicki, Nasza Księgarnia

Jak powstają książki dla dzieci?

Jednym ze sposobów stworzenia książki jest wykupienie licencji zagranicznej. Wówczas wystarczy książkę przetłumaczyć, czasem dodać ilustracje, złożyć technicznie, wydrukować, rozdystrybuować oraz wypromować tytuł.

Wydawnictwo Nasza Księgarnia opiera się jednak bardziej na polskiej twórczości niż zagranicznych licencjach. Zdarza się, że autorzy przychodzą z gotową książką do wydawnictwa. Częściej jednak prezentują pomysł stworzenia książki o danej tematyce. Wówczas redakcja, czyli zespół specjalistek, podejmuje rozmowę z autorem i wraz z nim współtworzy książkę. Sytuacja może być jednak odwrotna – zespół redaktorek opracowuje pomysł na książkę lub serię, a następnie dobiera autora i ilustratora.

Nasza Księgarnia - książki, gry i zabawki

Hitem sprzedażowym od paru lat (…) jest Gra na emocjach. Dość prosta gra, ale ze świetną mechaniką. (…) Wiem, że nauczyciele korzystają z niej terapeutycznie, jako przyczynek do rozmowy o emocjach w pracy z dziećmi. Cały czas staramy się wydawać nowe rzeczy i powiem szczerze, że mało jest gier, których nie wznawiamy.

Przy książkach dziecięcych (…) jest to bardzo ważne, żebyśmy obserwowali trendy. Szukamy tematów, które są niewyeksploatowane. Chcemy odpowiadać na potrzeby współczesnych dzieci.

Jan Ławicki, Nasza Księgarnia